
Florijnz Corporate Finance heeft vestigingen in Den Bosch en Amsterdam. De onafhankelijke corporate finance boutique begeleidt ondernemers bij het verkopen, aankopen en waarderen van hun onderneming en groei- en acquisitiefinancieringen. Bobbe: “Transacties begeleiden is onze core business en daar zijn we heel erg goed in. Ik vergelijk het wel eens met het vak van makelaar. Wij doen niet aan huizen, maar aan bedrijven. Dat maakt ons werk een stuk complexer en uitdagender. We hebben namelijk in het proces en onder toeziend oog van eigenaren, management en het personeel te maken met zowel juridische, fiscale als economische aspecten.” Sinds 2012 heeft het tienkoppige team, bestaande uit onder andere corporate-financespecialisten, analisten en Register Valuators, meer dan tweehonderdvijftig projecten uitgevoerd. “Het begeleiden van fusies en overnames vereist ervaring. Je hebt vlieguren nodig en die kun je alleen maken als je vaak rond de tafel zit”, legt Bobbe uit.
Onafhankelijke rol
Florijnz heeft uitstekende contacten met kleine en middelgrote accountantskantoren en een groot netwerk. Bobbe: “We zijn onafhankelijk en niet gelieerd aan een bank of een accountantskantoor. Er is geen afbreukrisico als je een corporate finance specialist inschakelt die samen met de cliënt, de accountant en een jurist een overname begeleidt.” In het hele overnameproces staan de klant en zijn onderneming centraal. “Enerzijds willen we de beste deal voor de ondernemer, die zijn hele leven met bloed, zweet en tranen aan zijn bedrijf heeft gewerkt. Anderzijds gaat het ook om kwalitatieve aspecten. Partijen moeten namelijk wel bij elkaar passen en we willen ook afspraken maken over de toekomst, het personeel, de strategie en gevoelige dingen als kennis”, verduidelijkt hij.
De schijn vermijden
Naast kennis en ervaring is er volgens Bobbe nog een andere reden waarom accountantskantoren met een Wta-vergunning een fusie- en overnamespecialist moeten inschakelen als dat werk op hun pad komt. Bobbe: “Leidend uitgangspunt is dat de controlerend accountant zijn onafhankelijkheid en onpartijdigheid moet bewaken. In de Verordening over de onafhankelijkheid van accountants bij assurance opdrachten (ViO) is vastgelegd dat hij bepaalde werkzaamheden niet mag en kan doen voor die controleklant. Stel dat een dga in scheiding ligt, dan mag de huisaccountant volgens de verordening geen uitspraken doen over de waarde van de helft van de onderneming. Doe je dat wel dan begeef je je op glad ijs. Er spelen tijdens zo’n proces te veel subjectieve zaken een rol.”
Volgens de partner van Florijnz zijn er meer werkzaamheden die je niet zou moeten willen doen. Volgens hem is het beter vooraf de schijn te vermijden dan achteraf in discussie te raken. “Het gaat natuurlijk in essentie om diensten waar subjectieve zaken een rol spelen. Bijvoorbeeld inschattingen die je maakt, al dan niet in overleg met je cliënt. Die gaan uiteindelijk niet over feiten, maar over meningen”, legt hij uit. Volgens Bobbe geldt dat ook voor het begeleiden van de koop- en verkoopprocessen bij controleklanten: “Het is natuurlijk geen probleem als een klant je als accountantskantoor inschakelt om een due diligence te doen. Je rapporteert dan over de feiten, brengt alles in kaart, maakt cijfers inzichtelijk en wijst op bijzondere posten of risico’s. Maar met de uiteindelijke beslissing om de overname wel of niet te laten doorgaan, mag en moet je je als accountant niet bemoeien.” Dat kan overigens soms best ingewikkeld zijn, geeft hij toe: “Als een klant vraagt wat jij vindt van de overname, dan is het lastig om daar geen antwoord op te kunnen of mogen geven.”
Ambassadeur voor het leven
Het subjectieve element is volgens Bobbe nog groter als je optreedt aan de verkopende kant en de aandeelhouders van jouw controleklant het bedrijf willen verkopen. “Dat is niet expliciet vastgelegd in de ViO, maar ook daar zou de controlepraktijk geen rol moeten spelen, omdat het conflicteert met je primaire taak. Wij vinden overigens dat dat ook geldt voor de samenstelpraktijk.
De leidende principes waarom je iets wel of niet zou moeten willen, blijven naar onze mening hetzelfde”, legt hij uit. Volgens hem speelt ook de tijdsinvestering een belangrijke rol. Bobbe: “Onze ervaring is dat een verkooptraject gemiddeld zes tot negen maanden duurt en zo’n driehonderd tot vijfhonderd uur vergt. Dan kun je denken dat het leuk is om zo’n verkooptraject te begeleiden maar je wilt niet achteraf tot de ontdekking komen dat contracten niet in orde zijn, de klant ontevreden is en je een claim krijgt.”
Volgens Florijnz Corporate Finance verdient de klant de beste begeleiding tijdens het verkooptraject van het bedrijf. Bobbe: “Ja, grote kans dat je na de deal een cliënt kwijtraakt. Dat is jammer, maar bedenk dan dat je er een ambassadeur voor het leven bij hebt gekregen.” Met een glimlach voegt hij daaraan toe: “Schakel tijdig een specialist in bij fusies en overnames. Wij denken graag vrijblijvend mee dus bel ons gerust.”
Tekst: Axel Kolthof
Deze bijdrage komt uit het AV-magazine met als thema Fusies en overnames. Dit magazine is verschenen in april 2025. Zie https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av-1-2025-fusies-en-overnames/
Geef een reactie