• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » “Schakel tijdig een specialist in”

“Schakel tijdig een specialist in”

Accountancy

Accountants moeten weten waar ze goed in zijn, maar vooral ook waar ze niet goed in zijn, vindt Ronald Bobbe, partner van Florijnz Corporate Finance. De ex-registeraccountant en corporate finance adviseur heeft jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en sinds 2006 meer dan honderd overnametransacties begeleid.

22 april 2025 door Florijnz

Florijnz Corporate Finance heeft vestigingen in Den Bosch en Amsterdam. De onafhankelijke corporate finance boutique begeleidt ondernemers bij het verkopen, aankopen en waarderen van hun onderneming en groei- en acquisitiefinancieringen. Bobbe: “Transacties begeleiden is onze core business en daar zijn we heel erg goed in. Ik vergelijk het wel eens met het vak van makelaar. Wij doen niet aan huizen, maar aan bedrijven. Dat maakt ons werk een stuk complexer en uitdagender. We hebben namelijk in het proces en onder toeziend oog van eigenaren, management en het personeel te maken met zowel juridische, fiscale als economische aspecten.” Sinds 2012 heeft het tienkoppige team, bestaande uit onder andere corporate-financespecialisten, analisten en Register Valuators, meer dan tweehonderdvijftig projecten uitgevoerd. “Het begeleiden van fusies en overnames vereist ervaring. Je hebt vlieguren nodig en die kun je alleen maken als je vaak rond de tafel zit”, legt Bobbe uit.

Onafhankelijke rol

Florijnz heeft uitstekende contacten met kleine en middelgrote accountantskantoren en een groot netwerk. Bobbe: “We zijn onafhankelijk en niet gelieerd aan een bank of een accountantskantoor. Er is geen afbreukrisico als je een corporate finance specialist inschakelt die samen met de cliënt, de accountant en een jurist een overname begeleidt.” In het hele overnameproces staan de klant en zijn onderneming centraal. “Enerzijds willen we de beste deal voor de ondernemer, die zijn hele leven met bloed, zweet en tranen aan zijn bedrijf heeft gewerkt. Anderzijds gaat het ook om kwalitatieve aspecten. Partijen moeten namelijk wel bij elkaar passen en we willen ook afspraken maken over de toekomst, het personeel, de strategie en gevoelige dingen als kennis”, verduidelijkt hij.

De schijn vermijden

Naast kennis en ervaring is er volgens Bobbe nog een andere reden waarom accountantskantoren met een Wta-vergunning een fusie- en overnamespecialist moeten inschakelen als dat werk op hun pad komt. Bobbe: “Leidend uitgangspunt is dat de controlerend accountant zijn onafhankelijkheid en onpartijdigheid moet bewaken. In de Verordening over de onafhankelijkheid van accountants bij assurance opdrachten (ViO) is vastgelegd dat hij bepaalde werkzaamheden niet mag en kan doen voor die controleklant. Stel dat een dga in scheiding ligt, dan mag de huisaccountant volgens de verordening geen uitspraken doen over de waarde van de helft van de onderneming. Doe je dat wel dan begeef je je op glad ijs. Er spelen tijdens zo’n proces te veel subjectieve zaken een rol.”

Volgens de partner van Florijnz zijn er meer werkzaamheden die je niet zou moeten willen doen. Volgens hem is het beter vooraf de schijn te vermijden dan achteraf in discussie te raken. “Het gaat natuurlijk in essentie om diensten waar subjectieve zaken een rol spelen. Bijvoorbeeld inschattingen die je maakt, al dan niet in overleg met je cliënt. Die gaan uiteindelijk niet over feiten, maar over meningen”, legt hij uit. Volgens Bobbe geldt dat ook voor het begeleiden van de koop- en verkoopprocessen bij controleklanten: “Het is natuurlijk geen probleem als een klant je als accountantskantoor inschakelt om een due diligence te doen. Je rapporteert dan over de feiten, brengt alles in kaart, maakt cijfers inzichtelijk en wijst op bijzondere posten of risico’s. Maar met de uiteindelijke beslissing om de overname wel of niet te laten doorgaan, mag en moet je je als accountant niet bemoeien.” Dat kan overigens soms best ingewikkeld zijn, geeft hij toe: “Als een klant vraagt wat jij vindt van de overname, dan is het lastig om daar geen antwoord op te kunnen of mogen geven.”

Ambassadeur voor het leven

Het subjectieve element is volgens Bobbe nog groter als je optreedt aan de verkopende kant en de aandeelhouders van jouw controleklant het bedrijf willen verkopen. “Dat is niet expliciet vastgelegd in de ViO, maar ook daar zou de controlepraktijk geen rol moeten spelen, omdat het conflicteert met je primaire taak. Wij vinden overigens dat dat ook geldt voor de samenstelpraktijk.
De leidende principes waarom je iets wel of niet zou moeten willen, blijven naar onze mening hetzelfde”, legt hij uit. Volgens hem speelt ook de tijdsinvestering een belangrijke rol. Bobbe: “Onze ervaring is dat een verkooptraject gemiddeld zes tot negen maanden duurt en zo’n driehonderd tot vijfhonderd uur vergt. Dan kun je denken dat het leuk is om zo’n verkooptraject te begeleiden maar je wilt niet achteraf tot de ontdekking komen dat contracten niet in orde zijn, de klant ontevreden is en je een claim krijgt.”

Volgens Florijnz Corporate Finance verdient de klant de beste begeleiding tijdens het verkooptraject van het bedrijf. Bobbe: “Ja, grote kans dat je na de deal een cliënt kwijtraakt. Dat is jammer, maar bedenk dan dat je er een ambassadeur voor het leven bij hebt gekregen.” Met een glimlach voegt hij daaraan toe: “Schakel tijdig een specialist in bij fusies en overnames. Wij denken graag vrijblijvend mee dus bel ons gerust.”

Tekst: Axel Kolthof


Deze bijdrage komt uit het AV-magazine met als thema Fusies en overnames. Dit magazine is verschenen in april 2025. Zie https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av-1-2025-fusies-en-overnames/

Categorie: Accountancy Tags: AV-1-2025-fusies-en-overnames

Tags: AV-1-2025-fusies-en-overnames

Gerelateerde artikelen

22 april 2025

Voorwoord – Een behouden vaart

22 april 2025

Fusies en overnames in de accountancy: trends, uitdagingen en succesfactoren

22 april 2025

Wat er aan een fusie voorafgaat 

22 april 2025

“PE vindt ons juist interessant om de combi van autonome groei en overnames” 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Finance Consultant
a.s Works
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 47.1k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 18k weergaven

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 10.5k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.7k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen