• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Vaststellingsovereenkomst met tien keer transitievergoeding niet rechtsgeldig

Vaststellingsovereenkomst met tien keer transitievergoeding niet rechtsgeldig

Nieuws, Overig

Een werknemer vorderde nakoming van de vaststellingsovereenkomst (vso) waarin staat dat hij recht heeft op een bedrag van tien keer de transitievergoeding, maar de kantonrechter oordeelt dat de vso niet rechtsgeldig tot stand is gekomen.

26 mei 2025 door Accountancy Vanmorgen

De werknemer vordert nakoming van een vaststellingsovereenkomst die hij stelt met zijn werkgever te hebben gesloten ter beëindiging van de arbeidsovereenkomst die met ingang van 1 april 2017 tussen partijen tot stand is gekomen. Op basis van de feiten en omstandigheden die de werkgever naar voren heeft gebracht, is niet voldoende aannemelijk geworden dat de vaststellingsovereenkomst rechtsgeldig tot stand is gekomen en de vordering tot nakoming ervan in een bodemprocedure toewijsbaar zal zijn. De vordering van de werknemer wijst de kantonrechter daarom af.

Nakoming vaststellingsovereenkomst

De werknemer vordert nakoming van de vaststellingsovereenkomst (vso) die hij met twee oud-leden van het bestuur van de werkgever heeft gesloten in januari 2025. De vso moet worden aangemerkt als een vaststellingsovereenkomst in de zin van artikel 7:900 BW.

Ter voorkoming van een geschil over hun arbeidsrelatie hebben de partijen bij de vso namelijk besloten die arbeidsrelatie te beëindigen onder de in de vso genoemde voorwaarden. De wet bepaalt dat zo’n vaststellingsovereenkomst tussen partijen bindend is.

Werkgever: geen spoedeisend belang

De werkgever heeft betwist dat de werknemer een spoedeisend belang heeft bij de ingestelde vordering. Inhoudelijk heeft de werkgever heeft in de pleitnota uitvoerig uiteen gezet dat in dit geval niet aan de vereisten voor totstandkoming van een rechtsgeldige overeenkomst is voldaan omdat de beide bestuursleden niet bevoegd waren de vso te sluiten. Hij beroept zich ook op de nietigheid van de overeenkomst wegens wilsgebreken.

De werkgever heeft daarnaast gewezen op het processuele belang dat hij heeft bij een bodemprocedure omdat hij getuigen wenst te horen en de beide bestuursleden die de vso hebben getekend in vrijwaring op wil roepen. Voor zover de werkgever aan de vso gebonden zou zijn, wil hij namelijk de schade die hij daardoor lijdt op de beide bestuursleden verhalen.

Wat de werkgever in deze procedure naar voren heeft gebracht, roept allerlei vragen op over de wijze waarop de vso tot stand is gekomen. Die vragen worden versterkt door de verklaring van de werknemer bij de mondelinge behandeling over de gang van zaken rond het sluiten van de vso.

Problemen in de samenwerking

De voorzieningenrechter begrijpt uit hetgeen partijen naar voren hebben gebracht namelijk het volgende:

De werknemer is in 2017 in dienst getreden als Chief Financial Officer, Manager Marketing en Teamleider Bedrijfsvoering op basis van een werkweek van 28 uur.

Zijn werk deed de werknemer gedurende het dienstverband inhoudelijk naar volle tevredenheid, maar er waren issues in de samenwerking met de medewerkers van bedrijfsvoering. Daar is de werknemer vanaf 2021 op aangesproken door directeur van de werkgever, persoon A. In het kader daarvan is de werknemer een coachingstraject aangeboden dat kennelijk niet van de grond is gekomen.

Medio 2024 is persoon B bestuurslid en voorzitter geworden van het landelijk bestuur van de werkgever. Die had volgens de werknemer snel gezien dat de werknemer als vrijwel enige van het 30 personen tellende bedrijfsbureau uitstekend functioneerde en dat persoon A niet goed functioneerde. Daarom is in het najaar van 2024 afscheid van persoon A genomen en is persoon C als directeur aangetrokken.

Persoon C kende de werknemer en diens functioneren, omdat hij voordat persoon A directeur werd van de werkgever zelf jarenlang die functie had bekleed.

Rol als Teamleider Bedrijfsvoering neerleggen

Persoon C is formeel in functie getreden per 1 januari 2025, maar was al in december betrokken bij werkoverleggen waarin naar voren is gekomen dat het bedrijfsbureau gereorganiseerd moest worden. Een voorstel (als kennelijk compromis vanwege de ontstane spanningen op de werkvloer) dat daarbij aan de orde kwam was dat de werknemer aan kon blijven als Chief Financial Officer en Manager Marketing, maar zijn rol als Teamleider Bedrijfsvoering zou moeten neerleggen.

Directeur kan mensen benoemen en ontslaan

De werknemer wilde zijn functie als Teamleider Bedrijfsvoering niet neerleggen en voorzag problemen in de arbeidsverhouding als persoon C in functie zou komen. In het directiestatuut is namelijk vastgelegd dat de bevoegdheid om mensen te benoemen en ontslaan, bij de directeur ligt. En de werknemer verwachtte dat persoon C daarin stappen zou ondernemen.

10 x transitievergoeding

Daarom heeft de werknemer zelf over een voorstel voor de beëindiging van de arbeidsovereenkomst nagedacht en voor zichzelf berekend welk bedrag hij nodig had om de jaren tot zijn pensioen goed te overbruggen. Hij is uitgekomen op een bedrag van € 150.000, namelijk een bedrag van 10 x de transitievergoeding die de werkgever zou zijn verschuldigd bij een beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Dit bedrag heeft hij besproken met persoon B met wie hij een hele goede verstandhouding had. Persoon B was akkoord met het bedrag van € 150.000. Persoon B heeft dit kennelijk besproken met persoon D, de penningmeester van het bestuur, met wie de werknemer ook een goede relatie onderhield.

Vso opgesteld en ondertekend

De werknemer heeft vervolgens zijn advocaat, die sinds 2021 – het moment dat de werknemer werd aangesproken op zijn, in de visie van de werkgever onvoldoende functioneren als teamleider – de werknemer bijstond en dus van de ins en outs van de problematiek op de hoogte was, gevraagd een vaststellingsovereenkomst op te stellen waarin de overeengekomen vergoeding is opgenomen.

De advocaat heeft daarop de vso opgesteld en ter ondertekening gestuurd naar persoon B, die de vso op 8 januari 2025 heeft ondertekend. Daarna hebben persoon B en persoon D samen met de werknemer de vso ondertekend op 15 januari 2025.

De advocaat heeft de inmiddels aangetreden directeur persoon C wel op de hoogte gesteld dat rechtstreeks gesproken werd met het bestuur over een beëindiging van de arbeidsovereenkomst met de werknemer, maar heeft persoon C niet de vso toegestuurd.

Niet geïnformeerd over 10 x transitievergoeding

Persoon B heeft de andere bestuursleden niet op de hoogte gesteld van de met de werknemer gemaakte afspraken. Noch de directeur, noch de overige bestuursleden waren er dus van op de hoogte dat met de werknemer een vergoeding was overeengekomen van 10 x de transitievergoeding.

Toen de inhoud van de vso bekend werd hebben twee van de drie andere bestuursleden (in totaal bestaat het bestuur uit vijf leden) bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de in hun ogen exorbitante en niet te rechtvaardigen vergoeding die was overeengekomen en niet in het belang is van de werkgever.

Persoon C heeft daarop tevergeefs geprobeerd bij persoon B en persoon D te achterhalen wat hen heeft bewogen akkoord te geven op een dergelijke hoge vergoeding en of daarover juridisch advies is ingewonnen en zo ja, bij wie en hoe dat advies luidde. Daarop is geen reactie gekomen.

De beide bestuursleden hebben zich bovendien van de ene op de andere dag in januari 2025 laten uitschrijven als bestuurslid en lijken sindsdien van de aardbodem verdwenen.

Waarom geen overleg met directeur?

De belangrijkste vraag die uit de hiervoor geschetste feiten naar voren komt is waarom de werknemer niet zoals te doen gebruikelijk met zijn leidinggevende, persoon C , die vanaf 1 januari 2025 als directeur de verantwoordelijkheid droeg voor het reilen en zeilen van de werkgever, in overleg is getreden over de problemen die zich in de arbeidsrelatie voordeden en met hem inhoudelijke afspraken heeft gemaakt.

Langslepende kwestie verwacht

Het antwoord daarop heeft de werknemer zelf tijdens de mondelinge behandeling gegeven: omdat hij dacht dat het dan niet goed voor hem uit zou pakken en omdat hij bang was dat het een langslepende kwestie zou worden. Dat biedt steun aan de stelling van de werkgever dat de werknemer wist dat de overeengekomen vergoeding niet werd gedragen door en in het belang was van de werkgever.

Dan is de voor de hand liggende volgende vraag wat maakt dat de voorzitter van het bestuur van de werkgever, die pas een half jaar in functie was, en de penningmeester zonder meer akkoord zijn gegaan met het voorstel van de werknemer. Die vraag kan vooralsnog niet worden beantwoord, aangezien beide bestuurders voor antwoorden over hun bestuurlijk gedrag onbereikbaar zijn.

Niet paar jaar lang onzekerheid

In het verlengde hiervan dringt zich de vraag op wat maakt dat de werknemer een vordering tot nakoming, gezien de hem bekende legitieme vragen die leven bij de werkgever, heeft ingesteld in een kortgedingprocedure, waarin het niet de bedoeling is dat aan uitgebreid feitenonderzoek wordt gedaan. Desgevraagd heeft de werknemer daarop geantwoord dat hij niet een paar jaar lang in onzekerheid wil zitten.

WW, dus geen financieel belang

Dat is echter geen spoedeisende reden om in een zaak als deze te kiezen voor een kort geding. Zeker niet als daardoor de processuele belangen van de werkgever zouden worden geschaad. Van een zwaarwegend financieel belang bij een oordeel in kort geding is evenmin gebleken. De werknemer ontvangt een WW-uitkering waarmee hij in zijn levensonderhoud kan voorzien.

Geen spoedeisend belang

De conclusie is dan ook dat de vordering van de werknemer moet worden afgewezen, omdat het spoedeisend belang ontbreekt en de zaak zoveel vragen oproept dat nog niet aannemelijk is dat de bodemrechter de vordering tot nakoming zal toewijzen.

Rechtbank Midden-Nederland, 16 mei 2025, ECLI:NL:RBMNE:2025:2401

Categorie: Nieuws, Overig Tags: arbeidsrecht

Tags: arbeidsrecht

Gerelateerde artikelen

31 oktober 2025

Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen

9 juli 2025

LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer

13 juni 2025

Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

21 mei 2025

Geen zzp-relatie maar arbeidscontract, gevolgen voor opzegtermijn en transitievergoeding

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant mkb
aaff
Algemeen directeur
Scab
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Junior audit manager
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Manager Audit
Vallei Accountants
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Teamleider Accountancy 
aaff
Accountant – Helmond
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 29.6k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.2k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.2k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen