• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Slechts 13% van Nederlandse bedrijven voldoet aan CSRD-vereisten

Slechts 13% van Nederlandse bedrijven voldoet aan CSRD-vereisten

Accountancy, Fiscaal, Nieuws

Slechts dertien procent van Nederlandse bedrijven voldoet aan CSRD-vereisten
Terwijl de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) al vanaf boekjaar 2025 ingaat, heeft slechts 13% van de Nederlandse organisaties de vereisten van de CSRD volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Dat blijkt uit onderzoek van Visma onder 313 Nederlandse professionals.

3 juli 2025 door Accountancy Vanmorgen

De CSRD, onderdeel van Europese duurzaamheidswetgeving, verplicht een groot aantal bedrijven om transparant te rapporteren over hun impact op milieu, maatschappij en bestuur (ESG). Hoewel de Europese Commissie in februari het zogenoemde Omnibus-pakket presenteerde om de administratieve lasten van CSRD-rapportages te verlichten, geldt de oorspronkelijke deadline van 2025 nog altijd.

Oriëntatie of implementatie

Toch blijkt uit het onderzoek dat veel organisaties nog achterlopen op schema: naast de 13% die wel al volledig voldoet, is 37% bezig met actieve implementatie. 32% van de respondenten zegt zich nog in de oriëntatiefase te bevinden, terwijl 6% zelfs nog helemaal niet begonnen is. 61% van de respondenten geeft aan wel al een strategie of beleidsplan te hebben om aan de CSRD te voldoen.

Belang CSRD erkend

Opvallend is dat 68% van de ondervraagden duurzaamheidsrapportage wel belangrijk vindt. Als belangrijkste voordelen van de CSRD noemen zij bewustere (duurzame) beslissingen (38%), energiebesparing (36%) en een verbeterde reputatie (34%). Eén op de drie (30%) ondervraagde professionals zegt zelf inhoudelijk voldoende op de hoogte te zijn van wat de CSRD precies inhoudt.

Kosten en IT

Wel geeft twee derde (67%) van de respondenten aan dat hun organisatie voldoende kennis en middelen heeft om aan de CSRD te voldoen. Wanneer gevraagd naar uitdagingen worden kosten (35%) en het gebruik van IT-systemen (32%) het vaakst genoemd.

Gebrek aan tools

Aan respondenten werd ook gevraagd met welke tools zij op dit moment rapporteren over hun duurzaamheidsimpact. Veel organisaties gebruiken spreadsheets (50%) en ERP-software (eveneens 50%) voor hun duurzaamheidsrapportages. Slechts 34% beschikt over gespecialiseerde ESG-software; software die specifiek is ontwikkeld om milieu-, sociale en governancegegevens (Environmental, Social & Governance) te verzamelen, beheren en rapporteren.

Verantwoordelijkheid verschilt sterk

Wie verantwoordelijk is voor de CSRD-rapportage binnen een organisatie, blijkt sterk afhankelijk van de grootte van het bedrijf. In grote organisaties (>250 FTE) ligt de verantwoordelijkheid vaak bij een speciale sustainability-afdeling of -werkgroep. In het mkb (<250 FTE) ligt deze vaker bij Finance (24%) of HR (24%). Het onderzoek laat daarmee zien dat ook de verantwoordelijkheid voor de rapportage niet eenduidig is toegewezen: afdelingen als Finance (39%), HR (39%) en IT (38%) worden het vaakst genoemd als betrokken disciplines.

Impact op Finance

De CSRD heeft naar verwachting grote impact op de Finance-functie binnen organisaties. Respondenten verwachten vooral een toename in werklast (37%), meer samenwerking met andere afdelingen (34%) en veranderingen in rapportagestructuren (31%). 44% denkt zelfs dat hun rol binnen Finance wezenlijk zal veranderen door de komst van de richtlijn.

Grote bedrijven duurder

Uit het onderzoek blijkt dat met name grote bedrijven aanzienlijk meer kosten en tijd verwachten kwijt te zijn aan de CSRD-rapportageverplichtingen dan mkb-organisaties. Deze verschillen zijn waarschijnlijk te verklaren door de grotere complexiteit van het grootbedrijf, zoals internationale activiteiten, uitgebreidere supply chains en meer personeel.

Zo verwacht bijna één op de tien respondenten uit het grootbedrijf dat de jaarlijkse kosten boven de €250.000 uitkomen. Slechts één op de honderd van de respondenten in het mkb denkt dat de kosten voor hun organisatie boven dat bedrag zullen uitvallen. Daarnaast voorziet 21% van de grote organisaties kosten tussen de €100.000 en €250.000 (tegenover 13% in het mkb), en 32% schat de uitgaven op €50.000 tot €100.000 (bij het mkb is dat 53%). Slechts 6% van de grootbedrijven verwacht minder dan €50.000 kwijt te zijn, vergeleken met 10% van de mkb’ers.

Uren lopen uiteen

Ook qua tijdsbesteding zijn de verwachtingen uiteenlopend. Van de respondenten uit het grootbedrijf denkt 15% dat de rapportage jaarlijks meer dan 250 uur zal vergen. In het mkb is dat slechts 5%. Een kwart van de grote organisaties rekent op een tijdsbesteding van 100 tot 250 uur, 28% op 50 tot 100 uur en 6% op minder dan 50 uur. Opvallend is dat 26% van de grootbedrijven nog geen inschatting kan maken van de benodigde tijd. In het mkb ligt dat percentage met 13% aanzienlijk lager. Bovendien wordt de tijdsinvestering door mkb’ers over het algemeen ook lager ingeschat: 34% verwacht tussen de 100 en 250 uur nodig te hebben, 35% tussen de 50 en 100 uur en 14% denkt aan minder dan 50 uur per jaar.

Bron: Visma

Categorie: Accountancy, Fiscaal, Nieuws Tags: CSRD

Tags: CSRD

Gerelateerde artikelen

7 juli 2025

AFM benoemt drie aandachtspunten naar aanleiding van eerste CSRD-rapportages

23 juni 2025

Reikwijdte CSRD lijkt nog verder te worden beperkt

18 juni 2025

Behandeling wijzigingswet accountancysector loopt geen vertraging op

6 juni 2025

NBA: laat accountancywetgeving en CSRD-implementatie niet stilvallen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Durf vooruit te denken
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Controleleider
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant RA
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Financieel administratief medewerker
Scab
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 15.5k weergaven

  • Levert vlucht naar BV door hoger forfait box 3 wel wat op? 6.4k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 4.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 4.4k weergaven

  • Werknemer voelt zich onder druk gezet door app van boekhouder 3.6k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen