• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Checklist! Zo ben je als ondernemer goed voorbereid op de pensioentransitie

Checklist! Zo ben je als ondernemer goed voorbereid op de pensioentransitie

Blog, Fiscaal, Nieuws

De druk op werkgevers in de vrije markt om haast te maken met het aanpassen van hun pensioenregeling neemt toe. Hoe zorg je dat je als werkgever goed voorbereid aan de slag kunt? Theo Gommer geeft tien tips.

22 oktober 2025 door Theo Gommer

De Wet toekomst pensioenen is per 1 juli 2023 ingevoerd, en het overgangsregime loopt nog tot 2028. Dat was eigenlijk 2027, maar is op verzoek van de markt verlengd. Dat wetsvoorstel moet nog wel formeel worden aangenomen, maar beide Kamers zijn het ermee eens. De Eerste Kamer had er juist expliciet om gevraagd. Ik ga ervan uit dat het definitief 2028 wordt, dus om precies te zijn 31 december 2027.

Onlangs was er een oproep van de Minister van Sociale Zaken & Werkgelegenheid om ‘haast’ te maken met de transitie. Immers, alle pensioenregelingen móeten per 2028 voldoen aan de nieuwe wetgeving. Om filevorming bij met name de uitvoerders te voorkomen in de uitvoering en verwerking van de nieuwe afspraken, zou het goed zijn dat de markt gefaseerd over gaat naar het nieuwe systeem.

De vraag is wat werkgevers – en hun adviseurs – in ieder geval nu al kunnen c.q. moeten doen om goed voorbereid te zijn. Hieronder een 10-tal tips en/of aandachtspunten met toelichting.

Wat te doen?

1

Check wat de pensioenregeling is op hoofdlijnen en wie het uitvoert. De transitie bij pensioenfondsen is al volop in gang gezet, waarbij het fonds in de lead is. Werkgevers moeten goed in de gaten houden wat de wijzigingen zijn, per wanneer en hoe dat wordt gecommuniceerd. En dan afhankelijk van hun eigen wensen de werknemers verder informeren. In de vrije markt moet de werkgever primair het initiatief nemen. Maak dus afspraken met de adviseur hierover.

2

Check daarom ook of de nieuwe S(tandaard) B(drijfs)Indeling-codes (die zijn er gekomen vanaf begin september 2025) nog kloppen. Allereerst moeten die gewoon kloppen, daarnaast ‘zoeken’ verplichte bedrijfstakpensioenfondsen daarop, zie 3.

3

Check daarna dus goed of een werkgever onder een verplichtgesteld bedrijfstakpensioenfonds valt of niet.

4

Check of de huidige situatie goed is geadministreerd. Zijn alle werknemers aangemeld, inclusief hun partners, zowel gehuwd, geregistreerd als samenwonend? Vanaf de Wtp moet iedereen, dus ook samenwonenden, in aanmerking komen voor een partnerpensioen. Dat kan worden aangetoond met een notariële akte, samenlevingscontract of zelfs een samenlevingscontractverklaring (achteraf). Het uitgangspunt moet zijn dat er voor iedereen met een partner een verzekering is. Als er overigens een partnerpensioen is toegezegd, dat is nog steeds niet verplicht.

5

Zijn er nog werknemers die niet meedoen en een afstandsverklaring hebben getekend. Is die nog actueel en is afstand nog steeds wenselijk?

6

Als de regeling wordt uitgevoerd door een verzekeraar of PPI (Premie PensioenInstelling), en het betreft een premieovereenkomst, dus vaak een beschikbare premieregeling met een stijgende staffel, dan kan deze gehandhaafd blijven voor alle werknemers die in dienst zijn per ultimo 2027. Vanaf 2028 hoeft er dan alleen maar een flatrate-premie te komen voor nieuwe werknemers. Communiceer dat te zijner tijd goed in het bedrijf.

7

Zoek uit wat de pensioenpremie per jaar/maand is, wat de werkgever betaalt en wat de werknemers. Dit geeft al een goed beeld van de totale premielast. Kijk dan, ter vergelijk, wat 20% pensioenpremie van de totale loonsom (minus per werknemer de AOW-franchise van € 18.475) bedraagt. Dat heb je een goed vergelijk tussen de huidige premie en hoe het kan worden. Een flatrate-premie van 20% wordt als minimum gezien in de markt. Waarbij er natuurlijk dan sprake is van een eigen bijdrage van de werknemers, van gemiddeld 1/3.

8

Het partnerpensioen moet wel voor iedereen worden aangepast per 2028. Dit mag maximaal 50% van het salaris zijn – het gemiddelde in de markt is momenteel rond de 25 á 30% – en wordt op risicobasis verzekerd. Opgebouwd partnerpensioen blijft in stand, het nieuwe partnerpensioen komt daar bovenop. Informeer werknemers goed hierover, zodat ze tijdig zelf een aanvulling kunnen regelen indien gewenst.

9

Als je nog een stap verder wilt gaat kun je onderzoeken hoe het personeelsbestand zich gaat ontwikkelen de komende 5 tot 10 jaar. Als immers gekozen wordt voor handhaving van de huidige regeling, dan zal dat normaliter voor de komende 5 tot 10 jaar zijn. Kijk dan wat de ontwikkeling van de premielast is voor de zittende werknemers, aangevuld met nieuwe. En dat op basis van de actuele salarissen in de tijd. Dit inzicht is natuurlijk goed voor elk bedrijf, ook bij een verplichtgestelde regeling.

10

Maak een tijdspad met voldoende uitloop. Geef aan vanaf wanneer keuzes gemaakt moeten worden en communiceer dit met de verzekeraar/PPI en laat bevestigen dat dit haalbaar is.

Tot slot

Hou de vinger aan de pols, zeker de komende 2 jaar, totdat alles goed is verwerkt. Uiterlijk 1 oktober 2027 moeten alle relevante stukken bij de uitvoerder (verzekeraar/PPI) zijn. Ook al wordt gekozen voor het overgangsregime, wel moet vastliggen hoe het partnerpensioen wordt geregeld en wat een eerste nieuwe werknemer voor flatrate-premie krijgt toegezegd. Al met al is er nog voldoende tijd, maar tijd vliegt en 2 jaar zijn dan ook zo voorbij!

Mr J. Theo Gommer MPLA CCFP, managing partner &Gommer Pensions Group/Gommer Advocaten Pensioenrecht, Financieel Recht en Verzekeringsrecht

Categorie: Blog, Fiscaal, Nieuws Tags: pensioen

Tags: pensioen

Volg een van onze opleidingen

Online cursus Lijfrenten en het Pensioenakkoord 2019

  • 3 december 2025
  • Online
  • Erik van Toledo
  • 2 PE-punten

Gerelateerde artikelen

3 november 2025

Heijnen: persoonlijk pensioenadvies blijft belast

31 oktober 2025

Niet uitgevoerde pensioenregeling maakt pensioen fiscaal onzuiver

27 oktober 2025

Bonden vrezen voor pensioenopbouw bij verlagen aftoppingsgrens

24 oktober 2025

Uitzendkracht kan vanaf 2026 recht hebben op compensatie van pensioenpremie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Accountant – Helmond
aaff
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Junior audit manager
RA12
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Algemeen directeur
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 19.6k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 15.6k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.9k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 7.4k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.6k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen