• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Kamerbrief Nader rapport Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen naar Tweede Kamer

Kamerbrief Nader rapport Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen naar Tweede Kamer

Accountancy, Nieuws

19 mei 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

In de Kamerbrief “Nader rapport Implementatiewet m.b.t. wettelijke controles jaarrekeningen” gaat minister Dijsselbloem in op opmerkingen van de Raad van State met betrekking tot het begrippenkader, verboden nevendiensten, het ontslag van de wettelijke auditor of het auditkantoor, de professioneel kritische instelling, het toezicht en de rechtsbescherming.

Begrippenkader (artikel 3 van de verordening)

De RvS adviseert in de implementatiewet zo nauw mogelijk aan te sluiten bij het begrippenkader van de richtlijn (red. richtlijn nr. 2014/56/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen), gelet op de onduidelijkheden die door de niet letterlijke overname van begrippen uit de richtlijn en de rechtstreekse toepassing van de verordening betreffende specifieke eisen voor de wettelijke controles van financiële overzichten van organisaties van openbaar belang (PbEU 2014, L 158) ontstaan.

Dijsselbloem geeft in zijn brief aan dat de juridische context van het wetsvoorstel complex is. Zoveel mogelijk definities komen materieel overeen met de Europese definitie. Soms is echter wel gekozen voor een andere aanduiding van het begrip of een andere formulering van de definitie.

Definitie oob
De definitie van het begrip organisatie van openbaar belang (oob) laat ruimte om bij algemene maatregel van bestuur organisaties van openbaar belang aan te wijzen. Die vrijheid wordt expliciet geboden in de richtlijn, aldus de minister.

In een aantal gevallen ligt het in de rede andere begrippen of definities te gebruiken dan de richtlijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de begrippen “auditkantoor” en “wettelijke auditor” die in de richtlijn worden gebruikt. Deze zijn in de Wta overgenomen om auditkantoren en wettelijke auditors uit andere lidstaten aan te duiden. In afwijking van het begrippenkader van de richtlijn worden Nederlandse auditkantoren en Nederlandse wettelijke auditors aangeduid als “accountantsorganisaties” en “externe accountants”.

Definitie wettelijke controle
Ook het kernbegrip “wettelijke controle” is niet letterlijk overgenomen. In de richtlijn is een definitie opgenomen van het begrip “wettelijke controle van jaarrekeningen (financiële overzichten)”. Deze is beperkt tot de controle van (geconsolideerde) jaarrekeningen. De definitie van het begrip “wettelijke controle” in de Wta is in meerdere opzichten ruimer dan het begrip “wettelijke controle van jaarrekeningen (financiële overzichten)” dat in de richtlijn wordt gebruikt. De richtlijn staat er echter niet aan in de weg het begrip ook te hanteren met betrekking tot de controle van andere financiële informatie waaraan geen EU-regeling ten grondslag ligt, aldus Dijsselbloem.

Gelet op het feit dat de accountantsverklaring in de zin van de Wta ook betrekking heeft op controles die niet onder de richtlijn en de verordening vallen en “accountantsverklaring” een in Nederland ingeburgerd begrip is, stelt Dijsselbloem voor ook hier niet aan te sluiten bij het begrip “controleverklaring” uit de richtlijn en de verordening.

Verboden nevendiensten van de auditor (artikel 5 van de verordening)

In artikel 5 van de Europese verordening is de verplichte scheiding van controle- en advieswerkzaamheden geregeld. De RvS werpt ten aanzien van dit artikel de vraag op in hoeverre deze bepaling aan lidstaten ruimte laat om alle niet-controlediensten te verbieden bij accountantsorganisaties die controles uitvoeren bij organisaties van openbaar belang. Volgens Dijsselbloem biedt de verordening de lidstaten uitdrukkelijk de mogelijkheid om naast de diensten genoemd op de zwarte lijst ook andere diensten te verbieden die, naar het oordeel van de lidstaat, een bedreiging kunnen vormen voor de onafhankelijkheid van degene die de controle uitvoert. Er bestaat op grond van de verordening geen verplichting om per nevendienst een oordeel te vellen of de nevendienst al dan niet een bedreiging voor onafhankelijkheid kan vormen, indien, zoals in Nederland het geval is, reeds in algemene zin is geoordeeld dat de uitvoering van niet-controlediensten in potentie de onafhankelijkheid kan bedreigen. De tekst van de verordening biedt door de verwijzing naar artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek in de bijlage bij de Wta dan ook ruimte om de reeds in de Nederlandse wetgeving neergelegde verplichte scheiding van controle- en advieswerkzaamheden te handhaven, zo schrijft de minister in zijn brief.

Inwerkingtreding van artikel 27, tweede lid (artikel 14 van de richtlijn)

Dijsselbloem schrijft verder dat, naar aanleiding van het advies van de RvS, inderdaad moet worden vastgesteld dat in de toelichting ten onrechte wordt vermeld dat de inwerkingtreding van het aangepaste artikel 27, tweede lid, van de Wta bij KB zal worden bepaald. Ook het laten vervallen van de oude, reeds uitgewerkte, wijzigingsopdracht van artikel 27, tweede lid, van de Wta, zoals vervat in artikel 68, onderdeel C van de Wab, brengt hierin geen verandering. Om die reden wordt artikel II, onderdeel C, van het voorstel geschrapt en de memorie van toelichting aangepast.

De Raad merkt ook op dat de voorgestelde wijziging van artikel 27, tweede lid, van de Wta voorziet in de implementatie van artikel 14 van de richtlijn, maar dat op grond van artikel 86a, tweede lid, van de Wta inwerkingtreding daarvan pas per 1 januari 2018 plaatsvindt. Hiermee zou de implementatiedatum niet worden gehaald. Volgens Dijsselbloem is er geen directe aanleiding tot een aanpassing van het voorstel.

Administratieve en sanctiemaatregelen (artikel 30bis van de richtlijn)

In artikel 30bis staat dat een tijdelijk beroepsverbod voor de accountant kan worden opgelegd door de Accountantskamer. De RvS geeft aan dat de Accountantskamer niet de bevoegde autoriteit is waar de richtlijn zich op richt. Dijsselbloem schrijft: ‘Ingevolge artikel 42 Wab is een accountant ten aanzien van zijn beroepsmatig handelen onderworpen aan tuchtrechtspraak op de voet van de Wet tuchtrechtspraak accountants. In het tweede lid van dit artikel wordt deze tuchtrechtspraak opgedragen aan de Accountantskamer. Gelet hierop dient de Accountantskamer dan ook te worden beschouwd als de bevoegde autoriteit waar de richtlijn zich op richt, voor wat betreft de bevoegdheid tot het opleggen van het tijdelijk beroepsverbod van accountants voor het verrichten van wettelijke controles.’

Rechtsbescherming (artikel 30quinquies van de richtlijn)

In het nieuwe artikel 58 Wta wordt voorgesteld dat de AFM bevoegd is een accountantsorganisatie te ontslaan. In de richtlijn is aangegeven dat ontslag alleen mag geschieden op goede gronden. De richtlijn licht echter niet toe wat moet worden verstaan onder goede gronden voor het ontslag. Dijsslebloem legt uit dat moet worden gedacht aan een zodanige overtreding van de wet of de verordening dat onverwijlde beëindiging van de opdracht gerechtvaardigd is. Aan de wetstekst van artikel 58 is toegevoegd dat het dient te gaan om een overtreding van hetgeen bij of krachtens deze wet of de verordening is bepaald en op grond van artikel 55 beboetbaar is met een boete van de derde categorie.

De minister schrijft verder dat de memorie van toelichting is aangevuld om tot uitdrukking te brengen dat de bestuursrechter de proportionaliteit van besluiten tot toepassing van deze en andere ingrijpende bevoegdheden van de AFM indringend zal toetsen. De bestuursrechter kan in de praktijk een besluit van de AFM inhoudelijk toetsen. In het geval de AFM een bestuurlijke boete heeft opgelegd naar aanleiding van een overtreding van een open norm, zal de bestuursrechter bezien of het feitencomplex inderdaad leidt tot overtreding van die norm. De rechter dient dergelijke besluiten te toetsen aan het evenredigheidsbeginsel, in die zin dat de rechter de verhouding tussen de ernst van de verweten overtreding en de zwaarte van de opgelegde sanctie beoordeelt.

Ontslag wettelijke auditor of auditkantoor (artikel 38 van de richtlijn)

De RvS heeft aandacht gevraagd voor de verhouding tussen artikel 38, derde lid, van de richtlijn en het voorgestelde artikel 58 van de wet. Op grond van artikel 38, derde lid, van de richtlijn moet de toezichthouder een procedure kunnen inleiden die leidt tot “het ontslag” van de controlerende accountant of de controlerende accountantsorganisatie, in de zin dat de accountant of de accountantsorganisatie haar werkzaamheden neer moet leggen. De Raad stelt in het advies onder meer aan de orde dat de bevoegdheid, neergelegd in artikel 58, niet voorziet in een procedure tegen een individuele accountant. Naar aanleiding van de opmerkingen van de Raad is aan het voorgestelde artikel 58 een nieuw derde en vierde lid toegevoegd waaruit volgt dat een besluit tot het onbevoegd verklaren van de accountantsorganisatie, zoals bedoeld in het eerste lid, niet eerder in werking treedt dan nadat bezwaartermijn is verstreken of, indien bezwaar wordt gemaakt en binnen de bezwaartermijn aan de voorlopige voorzieningenrechter wordt gevraagd het besluit te schorsen, nadat op het verzoek om een voorlopige voorziening is beslist. Met het toekennen van de bevoegdheid tot het kunnen nemen van een voor bezwaar en beroep vatbaar besluit dat niet onmiddellijk in werking treedt, staat, conform hetgeen de Richtlijn beoogt, een met voldoende waarborgen omklede rechtsgang open alvorens de accountantsorganisatie de controlewerkzaamheden bij een organisatie van openbaar belang dient te beëindigen. Een dergelijke inbedding, waarbij de AFM niet rechtstreeks ingrijpt in de privaatrechtelijke verhouding tussen de accountantsorganisatie en de controlecliënt, doet ook recht aan het Nederlandse systeem in de Wta met publiekrechtelijk toezicht van de AFM op de accountantsorganisatie, aldus de minister.

 

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: regelgeving

Tags: regelgeving

Gerelateerde artikelen

21 november 2017

NBA-handreiking 1138: Europese accountancyregelgeving

11 oktober 2017

‘Geef accountant grotere rol bij noodlijdende bedrijven’

8 augustus 2017

Publicatie IFAC voor beroepsorganisaties

9 juni 2017

NBA stelt MKB bundel 2017 beschikbaar

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Vrijstelling schenkbelasting tijdelijk verhoogd in 2021
  • Groot deel schade door mislukte fiscale constructie erfenis voor rekening van BDO
  • ‘Accountant is gier die laatste vlees weghaalt’
  • Geen accountants failliet in 2020; doek valt wel voor enkele boekhoudkantoren

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Voorbeeld van een pensioenmediation
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Esther Stomps van Flynth: ‘We willen IT en de praktijk samenbrengen’
twinfield logo AV
Complete financiële processen digitaliseren met klantvriendelijke software
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Investeren in innovatie brengt accountant en ondernemer dicht bij elkaar in tijden van afstand
Yuki Robotic Assistant
Veilig digitaal thuiswerken doe je zo
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Digitale transformatie: een kwestie van nu of nooit
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Accountant, last van piekdrukte in de backoffice? 3 stappen om meer grip te krijgen op de administratieve processen
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

15
jan
Webinar De NOW Verantwoord – Samenstellen
NBA Opleidingen
18
jan
Workshop PE-plan schrijven
NBA Opleidingen
19
jan
Actualiteiten seminar 2021 – voor de mkb adviseur
NBA Opleidingen
19
jan
De DGA: alle fiscale ins & outs
NBA Opleidingen
19
jan
Webinar Workshop NLP
NBA Opleidingen
21
jan
Pilot webmodule voor zpp’ers online Hoe nu verder?
Fiscount
21
jan
Webinar: Ontdek hoe eenvoudig de jaarafsluiting kan zijn
Yuki
25
jan
Vaktechnische Actualiteiten (1)
Fiscount
26
jan
Online cursus Fiscale actualiteiten voor gemeentelijke fiscaliteit
Fiscaal Vanmorgen
29
jan
Schakelprogramma AA
HAN
29
jan
Post-hbo AA Oriëntatie Accountancy MKB
HAN
02
feb
Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU (livestream)
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
03
sep
Post-hbo AA Theorie en Praktijk
HAN
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Management/Cost Accountant
Crop Alliance
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen