DRV Accountants & Adviseurs introduceert woensdag 9 november op Contacta.nl robotisering in de accountancy. Om dat te symboliseren is robot Pepper die dag de speciale gast op de stand van DRV.
Robotisering is nieuw in de accountancy. Het is het vervolg op de digitale administratieve verwerking waar DRV gebruik van maakt. Met deze innovaties wil DRV zorgen voor de meest actuele inzichten voor ondernemers en de meest adequate begeleiding door hun adviseurs.
Marc van Can en Marco Utermark, beiden partner en accountant, zijn bij DRV de stimulerende krachten achter de innovaties. Utermark: “We vinden het razend interessant om te zien wat er allemaal al kan en wat in de toekomst mogelijk wordt. Daarom ontwikkelen we mee met grote partijen als Unit4, Exact en Lyanthe, maar werken we ook graag samen met kleine, opkomende partijen voor specifieke oplossingen. De grootste uitdaging is om niet te veel in één keer willen. We moeten reëel blijven: heel veel is veelbelovend, maar de werking in de dagelijkse praktijk vraagt nog veel begeleiding voordat het rendabel wordt.’ ‘Je realiseert je wel, dat we steeds dichter in de buurt komen bij wat we voor ogen hebben: actuele, waardevolle inzichten voor onze cliënten en een optimale betrokkenheid van ons’, voegt Van Can toe.
Robot verwerkt
Er wordt volop geïnvesteerd in geavanceerde technieken die de verwerking van de administratie versnellen. DRV ontwikkelt samen met Lyanthe bijvoorbeeld elektronische facturen (zogenaamde UBL-facturen). De ondernemer stuurt scans of foto’s van facturen naar zijn administratie. De software vraagt de ondernemer vervolgens om de factuur goed te keuren voor verwerking, waarna die factuur automatisch in de administratie wordt geboekt en bijvoorbeeld ter betaling wordt aangeboden. Medewerkers van DRV schatten in waar het systeem een fout kan maken en helpen het systeem als deze een boeking niet kan plaatsen. Zo leert het geautomatiseerde systeem boekingen in de toekomst juist te verwerken. Van Can: ‘De huidige boekhoudsoftware kan redelijk goed facturen herkennen. De boekhoudrobot die we samen met Lyanthe hebben ontwikkeld, heeft nog meer capaciteiten. Die kan op regelniveau van een factuur informatie analyseren en die als zodanig in de administratie verwerken. Onze boekhoudrobot herkent veel data en legt verbanden met data die in het hele systeem voorkomen. Hij analyseert dus ook data die buiten de specifieke administratie zijn opgeslagen. Hij leert snel, maar de mens moet hem daarbij wel begeleiden.’
Mens analyseert
‘De inzet van een boekhoudrobot betekent niet dat we zonder de boekhoudkundige kennis van medewerkers kunnen. Natuurlijk analyseert de software steeds meer en steeds vaker data. Maar data zonder mensen blijft data en wordt het geen informatie. Mensen begrijpen de techniek achter de boekhouding en snappen waar welke post het beste geplaatst kan worden. De factor mens is ook van groot belang om data te analyseren. Je kunt gegevens geautomatiseerd laten verwerken tot mooie dashboards en grafieken, maar je moet ook begrijpen wat daaruit blijkt en wat de onderliggende oorzaken en verklaringen zijn. En je moet snappen wat inzichten zeggen over een toekomstige situatie. Pas als je dat doet, heb je meerwaarde voor je cliënten.’ benadrukt Utermark.
Innovaties als middel
Van Can: ‘Laten we niet vergeten dat innovaties geen doel op zich zijn, maar een middel. En dat robots als Pepper niet letterlijk aan tafel zitten. We hebben Pepper uitgenodigd op onze stand om een boodschap duidelijk te maken. Het ‘commandocentrum’ dat we op Contacta hebben ingericht, is in werkelijkheid vaak een App op je telefoon.’
De innovaties vragen op dit moment flinke investeringen. In techniek, maar vooral in de begeleiding van mensen. Van Can: ‘We hebben medewerkers die zich full time bezighouden met het herkennen, beoordelen en implementeren van innovaties. Specifieke cliëntvragen vragen om bijzondere oplossingen. Zo zijn wij bezig met software die de kredietbehoefte van een ondernemer herkent, de kansen tot een succesvolle kredietaanvraag bij een bepaalde financieringsinstelling inschat en de kredietaanvraag op maat voorbereidt. Daarnaast testen een groep collega’s alles testen richten het in bij cliënten.’
Contacta
Contacta.nl is de belangrijkste netwerkbeurs van Zuidwest-Nederland en Vlaanderen. De business-to-business beurs duurt drie dagen: van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 november. Ook deze 30ste editie vindt plaats in de Zeelandhallen in Goes.
Geef een reactie