• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Klantenwerving voor accountants: zo vindt u nieuwe klanten

Klantenwerving voor accountants: zo vindt u nieuwe klanten

Accountancy, Blog

4 juli 2018 door Ageras

Accountancy Vanmorgen

Voor veel accountants staat klantenwerving hoog op de prioriteitenlijst. U wilt namelijk niet afhankelijk zijn van slechts een handvol klanten. Bovendien kunnen nieuwe klanten zorgen voor een hogere omzet en winst.

Maar hoe vindt u die nieuwe klanten? En hoe voegt u ze succesvol toe aan uw netwerk? Accountants worstelen wel eens met deze vragen – en met het vinden naar gepaste antwoorden. Zowel een traditionele benadering als een moderne aanpak baten bij een zorgvuldige planning. Ontdek in dit artikel welke aanpak het best werkt voor u, en laat u inspireren door onze tips.

1. Doelgroepanalyse: wie zijn uw klanten?

Voordat u concrete stappen onderneemt en potentiële klanten begint te contacteren, moet u zich eerst bewust zijn van uw doelgroep. Analyseer zowel uw huidige als potentiële klanten; let hierbij niet alleen op demografische en sociografische kwaliteiten (leeftijd, beroep, etc.), maar besteed ook aandacht aan psychografische criteria (persoonlijkheid, levensstijl, etc.).

Stel uzelf directe vragen:

  • Zijn uw klanten geïnteresseerd in kwaliteit? Of is de prijs van de dienstverlening belangrijker?
  • Wat doen de leden van uw doelgroep in hun vrije tijd? Waarmee vullen ze hun weekend?
  • Als uw klanten advies en informatie nodig hebben, vertrouwen zij dan op het internet, of hechten zij meer belang aan de mening van vrienden en familieleden?
  • Met welke moeilijkheden krijgen ze te maken?
  • Wat weerhoudt hen ervan om een beslissing te nemen?

Beschouw de psychografische bevindingen als een aanvulling op de demografische informatie. Met deze combinatie kunt u uw doelgroep beter definiëren en zo uw klanten doelgerichter bereiken. Hoe nauwkeuriger u uw doelgroep kunt definiëren, hoe meer u zich zult kunnen onderscheiden van andere accountantskantoren.

2. Cold calling: iets voor u?

Denk goed na over hoe u uw potentiële klanten wilt benaderen; de meeste mensen hebben het meteen door wanneer iemand hen een verkooppraatje wil aansmeren. Bij het eerste gesprek met de klant is het dan ook een goed idee om het kort te houden: wees beleefd maar direct, en probeer in ongeveer één minuut tijd uit te leggen waarom u hem of haar gecontacteerd heeft.

Zoek alleen klanten die waarschijnlijk al geïnteresseerd zijn in uw aanbod. Zorg ervoor dat u daarbij al een concreet voorstel heeft klaarliggen, optimaal aangepast aan de eisen van de nieuwe klant: welke service heeft het bedrijf nodig, en hoe past uw dienstverlening in dat plaatje? Alleen zo kan een succesvolle samenwerking ontstaan en verder groeien.

3. De eerste ontmoeting: waar moet u rekening mee houden?

Het eerste gesprek met een potentiële klant zet de toon voor het verdere verloop van de zakelijke relatie. Als u een transparant overzicht van uw dienstverleningkunt voorleggen, kunt u nog vóór de start van de samenwerking een professioneel vertrouwen opbouwen. Zo weet de klant dat u de geschikte service kunt leveren, en op een correcte manier.

Als u voldoende tijd investeert in het smeden van een persoonlijke en duurzame relatie, dan kan dat loyale klanten opleveren op lange termijn. Hier zijn nog wat meer tips:

  • Wees sociaal en proactief: neem regelmatig contact op met uw klanten en laat zien dat u er voor hen bent – misschien hebben ze wel al enkele specifieke problemen waarbij u kunt helpen?
  • Wees beschikbaar: beantwoord een gemiste oproep binnen 3 à 4 uur.
  • Wees flexibel: afspraken kunnen 3 à 4 dagen op voorhand gemaakt worden.
  • Stel u open voor alternatieve vormen van communicatie, zoals Skype, Messenger of WhatsApp.

4. Laat uw bestaande klanten u doorverwijzen

Eén van de meest efficiënte manieren om nieuwe klanten te overtuigen van de kwaliteit van uw dienstverlening, is uw online aanwezigheid – liefst door middel van lovende recensies. Maak er een gewoonte van om uw klanten naar hun mening en feedback te vragen, en deel deze dan als referentie. U kunt zelf bepalen waar en hoe uw klanten u kunnen beoordelen.

Bij Ageras hebben nieuwe klanten de mogelijkheid om na afloop van de samenwerking een beoordeling in te dienen. Door hun eerlijke mening te geven over de kwaliteit van de dienstverlening, beschikbaarheid, expertise, planning en budget, maken zij het voor andere potentiële klanten gemakkelijker om de knoop door te hakken en een beslissing te maken.

De stem van de klant kan dus erg belangrijk zijn. Probeer het zeker eens uit – u zult ervan versteld staan hoeveel klanten reageren wanneer u hen vraagt om hun mening.

5. Maak een profiel aan op verschillende sociale platformen

Een solide netwerk kan wonderen doen. Dit geldt echter niet alleen voor uw band met uw klanten, die u op hun beurt kunnen aanraden aan vrienden of familieleden. Ook een profilering op sociale media-platformen is van goudwaarde voor uw zichtbaarheid.

Maak een Facebookpagina aan als aanvulling op uw eigen pagina en/of word lid van groepen op LinkedIn. Word ook actief als gastblogger: door op verschillende websites uw kennis en expertise te delen, creëert u een positie van autoriteit. Onderscheidt u door daarbij ook te focussen op uw specialisaties, en niet de gebruikelijke dienstverlening die elke accountant beheerst. Lees hier hoe u gastblogger kunt worden voor Ageras.

Bouw op die manier uw zichtbaarheid en netwerk uit. Iedereen die u op die manier bereikt, kan een potentiële klant zijn.

6. Heeft u nog ruimte over voor nieuwe klanten?

Zoeken naar nieuwe klanten kan, zelfs met de meest doordachte strategie, uiterst tijdrovend zijn. Via het platform van Ageras kunt u eenvoudig maar doeltreffend nieuwe klanten vinden en verwerven. Maak vandaag nog een gratis profiel aan, bekijk alle openstaande opdrachten en bied offertes aan!

Categorie: Accountancy, Blog Tags: Accountants, klantenwerving

Tags: Accountants, klantenwerving

Gerelateerde artikelen

3 juni 2024

Omzet accountants plust 6,4% in eerste kwartaal

24 mei 2024

Lossen belastingambtenaren het personeelstekort bij accountants op?

21 april 2023

Mkb-accountants herstellen van decemberdip in omzet

4 augustus 2022

De accountant als zwijgende medeplichtige

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Controleleider
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant RA
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Relatiebeheerder  
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 81.9k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 8.4k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 5.5k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5k weergaven

  • Accountant vreest tijdelijk aan de zijlijn te staan na tuchtklacht NBA 2.7k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen