• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Accountants en marketing: zo vindt u een efficiënte marketingstrategie

Accountants en marketing: zo vindt u een efficiënte marketingstrategie

Accountancy, Blog

11 juli 2018 door Ageras

Accountancy Vanmorgen

Accountants en reclame: het was lange tijd een verboden huwelijk. Ondertussen zorgen soepelere regels voor meer vrijheid, maar door de groeiende concurrentie en digitale revolutie is het ontwikkelen van een uitgekiende marketingstrategie echter een grotere uitdaging dan ooit. In deze gids laten we u zien hoe u zich door middel van persoonlijkheid en expertise kunt onderscheiden van de rest.

Analyseer concurrenten

Een marketingstrategie opstellen is gemakkelijker en efficiënter als u eerst een grondige concurrentieanalyse uitvoert. De volgende drie stappen kunnen u helpen om uw concurrenten beter te begrijpen:

Strategie: wat zijn de mogelijkheden?

Met een uitgewerkte concurrentieanalyse op zak is het veel eenvoudiger om een strategie te bepalen.

Bepaal allereerst uw marketingbudget: hoeveel wilt u uitgeven? Kijk hierbij ook naar de fase waarin uw bedrijf zich bevindt: gaat het om een startup, of staat u aan het hoofd van een gevestigd kantoor? Maak ook een evaluatie van alle vorige marketingactiviteiten: wat werkte en wat werkte niet?

Vervolgens is het tijd om een strategie uit te tekenen. Welke mogelijkheden qua offline en online marketing passen het best bij uw bedrijf? Hieronder vindt u een uitgebreid overzicht.

Offline marketing

Zelfs in de huidige digitale (r)evolutie mag u klassieke marketing (brochures, advertenties, etc.) niet afschrijven. Als u reclame maakt voor uw accountantskantoor, bent u bezig met “service marketing” – en daarvoor gelden andere regels dan voor “product marketing”. U verkoopt namelijk een service die uw doelgroep niet echt kan meten. Ook zijn mensen zich vaak niet bewust van welke financiële dienstverlening er past bij hun vraag. Hier ligt het probleem: hoe adverteert u als uw doelgroep niet precies weet wat ze zoekt? Focus daarom op uw vaardigheden en persoonlijkheid. Zo bouwt u een reputatie op die gestoeld is op vertrouwen, expertise en sympathie – en weet de klant dat u de juiste keuze bent.

Uitstraling

Aangezien klanten uw dienstverlening op voorhand niet kunnen beoordelen, moeten ze wel afgaan op het visuele aspect, zoals de look and feel van uw kantoor. Verhoog uw lokale zichtbaarheid met een professioneel naamplaatje, een vlag of zelfs lichtreclame. Vergeet ook het effect van sympathie niet op klantentrouw: zoek een sponsoractiviteit, of geef uw huidige klanten na een gesprek een pen en notitieboekje mee met uw logo erop.

Evenementen

Lezingen en workshops zijn een uitstekende manier om nieuwe klanten te benaderen, maar u kunt nóg hogere punten scoren door uw kennis en expertise te delen als gastspreker. Of waarom niet nog een stapje verder gaan en zelf een evenement organiseren?

Schrijven

U bent misschien geen professionele schrijver, maar dat neemt niet weg dat u gespecialiseerde kennis bezit die u kunt delen met een relevant publiek. Contacteer vakbladen en verenigingen met de vraag of u een column, tips of een gids kunt schrijven – die trekken meer aandacht dan een persbericht. Zo creëert u met uw pen zowel autoriteit als bekendheid.

Online marketing

Bij het opstellen van uw marketingstrategie kunt u onmogelijk de digitale mogelijkheden negeren, en alle potentiële marketingkanalen die daar op u wachten:

Een eigen website

Veel mensen beginnen hun zoektocht naar een accountant op het internet, dus een professioneel ogende pagina met een gepersonaliseerde domeinnaam is een must. Meer en meer internetverkeer verloopt via smartphones en tablets, dus besteed ook aandacht aan responsive web design – zo is uw website ook duidelijk leesbaar op kleinere schermen.

SEO

Wilt u ervoor zorgen dat uw potentiële klanten u online kunnen terugvinden? Dat ze uw link te zien krijgen als ze uw naam ingeven in Google? Dan moet u zorgen voor Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine-optimalisatie.

Er zijn verschillende strategieën om ervoor te zorgen dat u een hoog plekje verovert in de lijst met organische – niet-betaalde – zoekresultaten. In principe wordt de volgorde bepaald door een algoritme, dat de websites evalueert op basis van verschillende criteria. Vervolgens wijst het elke pagina een plaats toe in de lijst: een pagina met relevante inhoud voor de zoekopdracht zal hoger staan dan een website die net iets minder relevante content aanbiedt.

Zorg er dus voor dat uw website relevante inhoud bevat: denk daarbij aan blogartikelen, verklarende video’s, checklists, tips, handleidingen of eenvoudige duidingen van recente wetsvoorstellen of -wijzigingen. Zo bouwt u vertrouwen op en toont u uw vaardigheden en expertise.

Ook backlinks spelen een rol in de rangorde. Wanneer een andere website linkt naar uw pagina, dan is dat een backlink. Deze kunt u bijvoorbeeld verkrijgen door artikelen te publiceren op andere websites. Zo kunt u bij Ageras gastschrijver worden: op die manier maakt u gebruik van ons bereik en kunt u uzelf en uw bedrijf voorstellen aan nieuwe lezers. Ontdek hier hoe u gastblogger kunt worden.

SEM

In tegenstelling tot SEO is Search Engine Marketing (SEM) een betaalde service. Door gebruik te maken van bv. Google AdWords kunt u uw klantenwerving naar een hoger niveau tillen. AdWords laat u toe om korte reclameteksten weer te geven bovenaan (of rechts van) de lijst met organische zoekresultaten.

U bepaalt de kosten van de campagne, en betaalt alleen als een gebruiker op uw advertentie klikt. Daarom is het aangeraden om de advertentie zo gericht mogelijk te schrijven (zodat u de juiste doelgroep bereikt) en de inhoud op de doorverwijspagina zo relevant mogelijk te maken (zodat u de bezoeker niet meteen verliest).

Een duwtje in de rug nodig? Google biedt een gratis cursus AdWords aan in hun Academy for Ads om u wegwijs te maken in de wondere wereld van online advertising.

Sociale media

Bijna iedereen is tegenwoordig actief op sociale media, dus voor uw bedrijf vormen zij een goudmijn aan potentiële klanten. Alleen aanwezig zijn is echter niet genoeg: u moet ervoor zorgen dat u de tijd kunt vrijmaken om de gekozen platformen voortdurend te updaten en te monitoren qua activiteit.

Facebook heeft een groot bereik en is dus ideaal om uw naamsbekendheid te vergroten, maar men gebruikt het steeds vaker voor privédoeleinden. Een goed alternatief voor accountants is LinkedIn, waarmee u zakelijke contacten kunt opbouwen en versterken. Via lidmaatschappen en discussies in relevante groepen kunt u uw expertstatus opbouwen.

Directories

Meestal typen mensen een zoekopdracht in als “accountant + [plaats]”. Als u zich aanmeldt bij Google My Business, zorgt u ervoor dat uw kantoor zichtbaar is op Google Search of Maps zodra iemand zoekt naar een accountant in uw regio.

U kunt er ook voor kiezen om uw kantoor voor te stellen op andere pagina’s, zodat u de kans vergroot om gevonden te worden. Zo kunt u bv. een profielpagina aanmaken bij Ageras. U hoeft niet eens te wachten tot de klanten naar u toe komen: met een profiel heeft u onbeperkte toegang tot alle opdrachten (door ons geverifieerd), zodat u zelf de klanten kunt contacteren die u interessant vindt.

Aanbevelingen

Aanbevelingen zijn misschien wel de meest geloofwaardige vorm van marketing. Via Google My Business kunt u altijd beoordelingen zien die klanten hebben nagelaten over uw bedrijf. Ook Facebook, Yelp en Trustpilot zijn populaire kanalen om meer te weten te komen over klanttevredenheid. Bent u nieuwsgierig hoe onze klanten Ageras beoordelen? Dan kunt u hier eens een kijkje nemen naar onze Trustpilotreviews.

Bij Ageras beseffen we het belang van een goede online reputatie bij het winnen van nieuwe klanten. Zodra onze klanten hebben samengewerkt met één van onze partners, kunnen ze een beoordeling schrijven waarin ze focussen op elementen als kwaliteit, beschikbaarheid, expertise, planning en budget. Op deze manier zorgen we voor transparantie en vergemakkelijken we de beslissing van nieuwe klanten om een ​​geschikte consultant te vinden.

Welke actie u ook kiest: vergeet niet om serieus en authentiek te blijven.

Gekozen! Maar wat nu?

Nadat u alle mogelijke maatregelen op een rijtje heeft gezet en de meest geschikte heeft gekozen, kunt u deze verder uitwerken. Definieer de exacte taken, tijdsperiode en kostenlimiet. Zodra u een nieuwe klant verwerft, is het een goed idee om te noteren welke marketingactiviteit tot die samenwerking heeft geleid. Zo krijgt u na verloop van tijd een handig en leerzaam overzicht van wat er werkte en wat niet.


Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpen wij u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten terugvinden van potentiële klanten: allemaal zijn ze op zoek naar de hulp van een boekhouder of accountant. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd!

Categorie: Accountancy, Blog Tags: Accountants, marketing

Tags: Accountants, marketing

Gerelateerde artikelen

3 juni 2024

Omzet accountants plust 6,4% in eerste kwartaal

24 mei 2024

Lossen belastingambtenaren het personeelstekort bij accountants op?

4 maart 2024

Deloitte neemt marketingbureau over

21 april 2023

Mkb-accountants herstellen van decemberdip in omzet

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Aftrek lijfrentepremie en inbouw pensioen in overgangsjaren

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
Artificial intelligence in het hart van jouw administratieve processen
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Dit is waarom jouw kantoor straks wordt overgenomen door een modernere accountant
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Agro Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Controleleider
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 40.1k weergaven

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 6.8k weergaven

  • Failliete Limburgse boekhouder dupeerde ook vrienden 6.7k weergaven

  • Elektrische auto’s vanaf 2026 fors duurder in wegenbelasting, vooral kleinere modellen 5.2k weergaven

  • Fraudezaak accountancywonderboy moet over na justitiële blunder 4.8k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen