• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Accountantskantoor krijgt alsnog gelijk over beëindiging leasecontract auto, AA moet flink betalen

Accountantskantoor krijgt alsnog gelijk over beëindiging leasecontract auto, AA moet flink betalen

Accountancy, Nieuws

15 september 2021 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Een AA moet toch de volle mep betalen aan haar voormalige werkgever voor de vroegtijdige beëindiging van de leaseovereenkomst van haar auto, nadat ze haar arbeidsovereenkomst in 2019 opzegde. De kantonrechter oordeelt dat het accountantskantoor aan haar zorgplicht heeft voldaan en komt terug op een tussenvonnis waarin werd uitgesproken dat de kosten 50/50 moeten worden verdeeld. Dat komt de accountant duur te staan: ze wordt veroordeeld om haar voormalige werkgever € 6.646,05  te betalen.  

De vrouw was op 15 augustus 2015 bij het accountantskantoor in dienst getreden als assistent-accountant. Tijdens haar dienstverband behaalde ze de AA-titel. Haar laatstverdiende salaris bedroeg € 3.256 bruto per maand met emolumenten. Bij brief van 30 oktober 2019 zegde ze haar arbeidsovereenkomst op. De arbeidsovereenkomst is geëindigd per 31 december 2019.

Kosten leaseovereenkomst

Na de opzegging ontstond onenigheid tussen het kantoor en de AA over de afwikkeling van de leaseovereenkomst van haar zakelijke auto. In een e-mail op 12 december 2019 deed het kantoor een opgave aan de vrouw van de door de autoleasemaatschappij aan het kantoor opgegeven kosten in verband met de vroegtijdige beëindiging van de leaseovereenkomst. De AA weigerde echter de kosten te betalen, waarna het accountantskantoor bij de kantonrechter vorderde dat ze zou worden veroordeeld om het bedrag van € 6.751,08 te betalen.

Tussenvonnis

In een tussenvonnis oordeelde de kantonrechter dit voorjaar dat de eisen van goed werkgeverschap meebrengen dat het accountantskantoor niet de volledige kosten (in dit geval neerkomend op meer dan 2 brutomaandsalarissen) aan de vrouw doorberekent, maar (slechts) 50% daarvan. Of het accountantskantoor aan haar inlichtingenplicht en zorgplicht bij de afwikkeling van het leasecontract heeft voldaan moest nog nader worden bepaald.

Zorgplicht accountantskantoor

De kantonrechter overwoog in het tussenvonnis al wel dat de accountant terecht heeft gesteld dat het accountantskantoor onvoldoende inzicht had gegeven in de precieze rechtsverhouding tussen het kantoor en de autoleasemaatschappij. Ook stelde ze dat zij geen aanwijzingen heeft dat het kantoor na de opzegging van de arbeidsovereenkomst intern op zoek is geweest naar medewerkers die de leaseauto konden overnemen.

De partijen kregen daarna per aktewisseling de gelegenheid om zich daar nader over uit te laten. Op basis daarvan komt de kantonrechter nu tot een heel ander oordeel, namelijk dat het accountantskantoor voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij aan haar zorgplicht heeft voldaan. De vrouw wees namelijk op 2 werknemers die geen leaseauto hadden, maar daarvoor volgens haar wel in aanmerking kwamen. Het kantoor had hen dus de leaseauto aan kunnen bieden, stelde ze.

Naar het oordeel van de kantonrechter staat echter vast dat de 2 werknemers op grond van hun functie niet in aanmerking kwamen voor een leaseauto van de categorie waarvoor de AA in aanmerking kwam. Indien het verleden daarop al uitzonderingen zijn gemaakt, dan brengt de zorgplicht van het accountantskantoor naar het oordeel van de kantonrechter niet mee dat zij dat opnieuw doet. De AA heeft verder ook geen omstandigheden aangevoerd waaruit volgt dat deze werknemers een eventueel aanbod ook daadwerkelijk zouden hebben geaccepteerd. Gelet op hun functie zullen zij immers ook in een lagere salariscategorie vallen dan de accountant, en het is dan niet vanzelfsprekend dat zij ook de kosten van de leaseauto in een hogere categorie voor lief zouden hebben willen nemen.

50% boetebedrag

In het tussenvonnis heeft de kantonrechter aangekondigd dat in het geval het accountantskantoor aan haar zorgplicht blijkt te hebben voldaan, de AA niet meer dan 50% van het boetebedrag aan haar voormalige werkgever moet betalen. De reden daarvan was dat het kantoor in de Autoregeling en in de Gebruikersovereenkomst weliswaar had vermeld dat eventuele kosten bij vroegtijdige beëindiging aan de werknemer kunnen worden doorberekend, maar dat het concrete dagbedrag van € 10,26 wél bij het accountantskantoor bekend was, maar dat zij die informatie niet met de AA had gedeeld. Ze heeft dus niet van tevoren een goede afweging kunnen maken.

De kantonrechter komt daar nu op terug omdat het kantoor de AA wél tijdig omtrent het concrete boetebedrag blijkt te hebben ingelicht. Bij haar akte heeft het kantoor namelijk een e-mailbericht overgelegd van haar aan de vrouw van 2 oktober 2017, met als bijlage een offerte van de leasemaatschappij waarin alle gegevens met betrekking tot de aangeboden leaseovereenkomst zijn vermeld, waaronder “Minderdagentoeslag €/dag: 10,26 (Te betalen bij voortijdig beëindigen)”. In dat emailbericht schrijft [eiseres] : “Beste [gedaagde (voornaam)] , De auto past in het voor jou geldende normbedrag. Met vriendelijke groet, [A] “.

De AA heeft daarop op 3 oktober 2017 geantwoord: ” [A (voornaam)] , Prima, zou je AUB deze getekend terug willen sturen want het schijnt dat het 8 a 10 weken duurt totdat die geleverd wordt.;-(((( Met vriendelijke groet, [gedaagde] “.

De vrouw heeft deze gang van zaken erkend. Volgens haar heeft zij met “Prima” echter uitsluitend gedoeld op de opmerking dat de auto past in het voor haar geldende normbedrag.

De kantonrechter gaat hieraan voorbij. Het had op de weg van de AA gelegen de bijlage, waarin alle leasevoorwaarden, waaronder het bedrag van de minderdagentoeslag, duidelijk waren vermeld, goed door te nemen, mede omdat zowel in de Autoregeling als in de Gebruiksovereenkomst was vermeld dat de kosten van voortijdige beëindiging voor rekening van de werknemer komen. De AA heeft erkend dat zij voorafgaand aan het leasen van de auto van beide regelingen had kennis genomen.

De slotsom van de kantonrechter is dan ook dat er een bedrag van € 6.646,05 toewijsbaar is.

Goed werkgeverschap accountantskantoor ter discussie na beëindiging leasecontract auto

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: arbeidsovereenkomst, arbeidsvoorwaarden, autolease, lease

Tags: arbeidsovereenkomst, arbeidsvoorwaarden, autolease, lease

Gerelateerde artikelen

11 november 2025

Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon

22 oktober 2025

Vergissing over vast contract leidt niet tot billijke vergoeding

29 september 2025

Werkgever weigert loon en ontslag, werknemer in financiële klem

19 september 2025

Hof stelt billijk loon vast na herkwalificatie arbeidsrelatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Junior audit manager
RA12
Accountant – Helmond
aaff
Algemeen directeur
Scab
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Teamleider Accountancy 
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant  – Eindhoven
aaff
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 27.6k weergaven

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 17.4k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 13.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 7.9k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen