Universiteiten en hogescholen hebben de mogelijkheid om hun opleiding grondig te wijzigen binnen de huidige eindtermen. Voor experimenten en onder voorwaarden kan, met instemming van de CEA, enigszins afgeweken worden van de huidige eindtermen. CEA beoordeelt hoe bij een innovatie of experiment de eindtermen en ontwikkeling tot startbekwame accountant geborgd blijven.
Voorwaarden
Daar verbindt CEA voorwaarden aan. Deze hebben niet alleen betrekking op de kwaliteit van de opleiding en het realiseren van de eindtermen. CEA wijst opleiders ook op hun zorgplicht om studenten te blijven monitoren en optimaal door het programma te begeleiden. Tenslotte zijn afspraken gemaakt rondom het aanleveren van informatie om het experiment te kunnen evalueren. Zo krijgen CEA en de opleidingen samen inzicht in wat goed werkt en wat mogelijke leerpunten zijn. Dat nemen ze mee in het herzien van de eindtermen.
CEA faciliteert nu al anderhalf jaar ruimhartig een aantal vernieuwingen bij de hbo’s, universiteiten, Raad voor de Praktijkopleidingen (RPO) en stagebureaus. Samen werken ze met stakeholders zo aan de nodige veranderingen, doen ervaringen op en trekken lessen voor de nabije toekomst. De innovaties en experimenten richten zich met name op drie gebieden:
- De vormgeving van onderwijs en toetsing
- Het faciliteren van een brede en diverse instroom
- Integratie theorie en praktijk
CEA is positief over de initiatieven die lopen en volgt de komende jaren de voortgang van betreffende opleiders, studenten en trainees. In haar toezicht krijgt dit de nodige aandacht door jaarlijkse rapportages van rendementen, slagingscijfers en enquêtes. Het geeft essentiële en relevante input voor de herziening van de eindtermen. CEA blijft daarom hbo’s, universiteiten, RPO en de stagebureaus oproepen om meer van hun ideeën te delen. Zo doen ze gecontroleerd ervaring op met elementen die de accountantsopleiding aantrekkelijker en studeerbaarder maken.
Aanvragen ontvangt CEA graag via dit formulier.
Geef een reactie