Werkgevers en vakbonden hebben bij een marathonoverleg van donderdag geen overeenkomst bereikt over een nieuw pensioenstelsel. Het overleg gaat na het weekend verder. De partijen zaten donderdag ruim 8,5 uur rond de tafel op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook premier Mark Rutte schoof voor de derde keer aan bij het pensioenoverleg in de hoop een doorbraak te forceren.
Rond 05.45 uur kwam naar buiten dat het overleg na het weekend wordt hervat, de onderhandelingen begonnen donderdag om 21.00 uur. “We zijn echt tot het gaatje gegaan”, zei Rutte na afloop. “Iedereen gaat dat eens even op zich laten inwerken. Dan gaan we het begin volgende week of in de loop van volgende week weer oppakken.” De premier zei niet teleurgesteld te zijn. “Er is vreselijk hard gewerkt.” Rutte wilde niet ingaan op eventuele pijnpunten.
‘Complex onderwerp en ingewikkeld proces’
Er is bij werkgevers en bonden behoefte om even naar de eigen kring terug te gaan voor onderling beraad, maakte minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid duidelijk na de “intensieve” nacht. “Het is natuurlijk gewoon een complex onderwerp en ingewikkeld proces”, aldus de minister. “Het gaat over de toekomst van ons pensioenstelsel dat echt houdbaar is voor de komende generaties.”
Compensatie lijkt struikelblok
Belangrijk struikelblok in de onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers lijkt de compensatie voor mensen die van het oude naar het nieuwe stelsel moeten overstappen. Vakbond FNV kwam onlangs met een eis voor een hogere rekenrente voor pensioenfondsen, maar dat is een rode lijn voor het kabinet. Koolmees heeft eerder wel aangeboden de pensioenleeftijd minder snel te laten stijgen. De grote Nederlandse pensioenfondsen dringen aan op een snel akkoord. Vanwege hun penibele financiële positie kunnen ze de pensioenen maar niet verhogen, en is de kans op kortingen zelfs nog niet helemaal uit de lucht.
Bron: ANP


Geef een reactie